קבלה? חשבונית מס קבלה? מה ההבדל בניהם ומתי משתמשים בכל אחת מהם?

את המושגים הקבועים בחוק הקשורים לפתיחת עסקים והתנהלותם הכספית ביום יום לא כולם מכירים. כדי לא לעשות טעויות, יש לדעת ולהכיר מהם המסמכים שעל כל עסק להוציא באופן קבוע. בכתבה הבאה נדבר על קבלות וחשבוניות מס, נסביר מה ההבדל בניהם ומתי משתמשים בכל אחת מהן.

נעים להכיר, קבלה
הקבלה היא למעשה אישור עבור האדם שרכש מוצר או שירות ועבור בעל העסק על התשלום (זה יכול להיות מזומן, שיק, שיק דחוי, אשראי וכל צורת תשלום), חשוב עוד יותר כי זהו מסמך שמאשר כי בעל העסק קיבל תשלום מהלקוח וזוהי אסמכתא עבורו. מעבר לכך, הקבלה היא אסמכתא מול רשויות המס, יש לשמור עליה לא פחות משבע שנים והיא למעשה הדרך לבצע השוואה ואימות של הסכום השנתי שקיבלתם אל מול הסכום שהצהרתם עליו. את הקבלה מוציאים לאחר שקיבלתם את תשלום, או ליתר דיוק תקבול על כל צורותיו. יש לשים לב כי הקבלות ממוספרות במספור רציף, היות והיעדר קבלה יכול להצביע על אי דיווח על הכנסות.

למי נחוצה הקבלה?
הקבלה מיועדת לעסקים המוגדרים כעסקים פטורים בחוק. מכיוון שלעוסקים הפטורים אין מע"מ, כלומר מס ערך מוסף, הם לא צריכים להוציא חשבונית ואף אסור להם להוציא מסמך כזה, אלא קבלה בלבד. ניתן לבצע הוצאת קבלות ידניות או לחילופין במערכת ממוחשבת בדיוק כמו מערכת הנהלת החשבונות שלנו ב- AccounTech.

נעים להכיר, חשבונית מס
חשבונית מס היא למעשה מסמך עסקה הכולל בתוכו את חישוב המע"מ. חשבונית המס חשובה עבור הלקוח שיכול לדרוש את המס בחזרה במידה ועומד בתנאים הקבועים בחוק. את החשבונית מוציאים לפני קבלת התשלום ולאחר קבלת התשלום תינתן קבלה. יש להוציא חשבונית מס תוך 14 יום ממועד מסירת הטובין או מיום קבלת התשלום בעסקת שירותים.

למי נחוצה חשבונית מס?
חשבונית מס מיועדת לכל עסק שמשלם מע"מ. לרוב יהיה מדובר בעוסק מורשה או חברה בע"מ. אלו עסקים שמחויבים במע"מ וגובים אותו כחלק ממחיר העסקה, לכן הם גם מחויבים בהוצאת חשבונית מס, הן בעסקאות של קבלת שירות או מכר טובין, לצורך תשלום מע"מ ומנגד בכדי להזדכות על מע"מ.

נעים להכיר, חשבונית מס / קבלה
חשבונית מס / קבלה זה בעצם מסמך הכולל גם את חשבונית המס וגם את הקבלה יחד. חשבונית מס קבלה מיועדת לנותני שירותים בעיקר ועסקים בעלי מחזור נמוך יחסית שמקבלים תשלום באופן מיידי ולכן הם ניתנה להם ההקלה להוציא מסמך הכולל גם את החשבונית וגם את הקבל, על מנת לשלם את המע"מ לאחר קבלת הכסף ובכך להקל עליהם תזרימית.

נותן שירותים הכפוף לתחולת תיקון 41 לחוק מע"מ, בו נקבע כי בעסקאות של מתן שירות על ידי עוסק שמחזורו נמוך מ- 15 מיליון ש"ח בשנה וחלה עליו חובה לנהל פנקסי חשבונות לפי תוספת י"א להוראות ניהול ספרים. הדין הנ"ל חל גם על יצרנים קטנים, שמחזור עסקאותיהם אינו עולה על 3,450,000 ש"ח ומוכר טובין שמחזור עסקאותיו אינו עולה על 2,000,000 ש"ח בשנה, כפי שעודכן בתיקון 48.

את כל המסמכים יש לשמור שבע שנים שבע שנים אחורה או במשך שש שנים מיום הגשת הדו"ח על ההכנסה לאותה שנת המס, לפי המאוחר מביניהם

קבלה על תרומה
זוהי קבלה המיועדת לעמותות וארגונים ללא מטרות רווח. המטרה כאן של הקבלה היא לתת לכם אישור שתרמתם. כאשר מדובר בעמותה עם סעיף 46, בעלי עסקים (יחידים) יוכלו לקבל זיכוי ממס בשיעור 35% מגובה התרומה, בתנאי שתרמו מעל 180 ש"ח בשנה וחברות יקבלו זיכוי ממס בגובה שיעור מס החברות.

לסיכום, קבלה, חשבונית מס וחשבונית מס קבלה הם שלושה טפסים חשובים מאוד עבור בעלי העסקים. יש להכיר אותם היטב ולדעת מתי מוציאים אותם ומי רשאי להוציא אותם. לכל חשבונית או קבלה יש חוקים איך היא צריכה להיראות ואילו פרטים הם מכילים ויש לשים לב לפרטים אלו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן