מע"מ ומס הכנסה מה ההבדלים בניהם?

כשפותחים עסק יש המון מושגים ומילים גדולות ולא מובנות ורבים מאיתנו מבלבלים בין רשויות המס השונות. אנחנו נעשה כעת סדר בשני מושגים חשובים שמבלבלים את כולם והם מע"מ – מס ערך מוסף ומס הכנסה.

נעים להכיר מע"מ
ראשי התיבות של מע"מ הם למעשה מס ערך מוסף. מדובר על מס שמוטל על עסקאות של העוסק ושיעורו משתנה מעת לעת. כיום מס ערך המוסף בארץ עומד על 17 אחוז. מה שעומד מאחורי הרעיון לגביית מס על העסקאות הוא למעשה מס עקיף המוטל על מרבית המוצרים ולא מס פרסונלי המוטל על אדם מסויים. המס הוא למעשה דרך נוספת של המדינה להזרים כספים לקופתה על בסיס הרעיון שבעת רכישת המוצר יש לשלם עליו מס, ברוב המקרים.

נעים להכיר מס הכנסה
מס הכנסה כשמו כן הוא, מס על ההכנסה החייבת שמוטל על ידי המדינה. מדובר על הפרשה של סכום מסוים מתוך שכר או רווח של עסק. מס הכנסה הוא פרוגרסיבי, כלומר יש מדרגות לכל תקרת שכר. ככל שהשכר או הרווח גבוה יותר, כך שיעורי המס גדלים במעבר ממדרגה למדרגה.

למה מתבלבלים בין השניים?
הבלבול בין שני הגופים הללו הוא בעיקר בגלל ששניהם מדברים על מס, רק שחשוב לשים לב שמדובר על מס שונה. במע"מ המס הוא על המוצר עצמו או השירות ובמס הכנסה המס הוא על ההכנסה החייבת של אדם מסויים או חבר בני אדם. לשני גופים אלו יש לדווח בנפרד וכן, גם עוסק פטור שפטור ממע"מ חייב בדיווח שנתי על הסכום.

המחשבה שעוסק פטור לא מחויב במס הכנסה
גם כאן קיימת קונספציה מסויימת. רבים חושבים כי עוסק פטור גם פטור מדיווח ותשלום למס הכנסה. הדבר אינו נכון. למס ההכנסה מדרגות מס, המדרגה הראשונה מתחילה כאשר אדם מגיע לשכר של 6,290  ₪ ואז מנכים ממשכורתו 10%, כמובן שמזה יש להפחית את הזיכויים לו הנישום זכאי, עוסק פטור שהכנסתו החייבת פחותה מכך ולא מגיע להכנסה חייבת של 75,480 ₪ לא ישלם מס הכנסה, בהנחה כי זו הכנסתו היחידה.

הדיווח של העוסק הפטור למע"מ ומה חשוב שיהיה לכם עבור הלקוחות?
עוסק פטור לא מחוייב במס ערך מוסף, כלומר מס על המוצר או השירות, אך הוא כן מחויב להצהיר על הכנסתו והוא מחויב להראות ללקוחותיו אישור על ניכוי מס במקור ולעיתים גם אישור על ניהול ספרים, במקרים שהלקוחות נמנים עם הנישומים המחוייבים בניכוי במקור לפי תקנות מס הכנסה. שני אישורים אלו נותנים אינדיקציה ללקוחות כי בעל העסק מקיים הנהלת חשבונות תקינה ושאין לנכות לא מס במקור או שיש לנכות לו מס בשיעור הנקוב באישור. במידה ואין לו אישור כזה, לקוחות מסויימים (בעיקר חברות גדולות ומוסדות ממשלתיים) יצטרכו לנכות מהתשלום את השיעור במקסימלי הקבוע בחוק, כ-30%.

לסיכום, מע"מ ומס הכנסה הם שני גופים שונים. האחד מתייחס למס על מוצר או שירות והשני מתייחס למס על הכנסה חייבת של אדם מסויים לרבות מאפייניו האישיים, או לחילופין חבר בני אדם (חברה בע"מ). יש להבחין בין שני הגופים ולדווח לשני הגופים על ההכנסה שלכם גם אם הנכם עוסק פטור. כאשר כל חובות הדיווח והתשלום שלכם יבוצעו בזמן וללא ליקויים, תוכלו לקבל אישור ניהול ספרים ופטור מניכוי מס במקור.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן