הנהלת חשבונות כפולה – למי זה מיועד?

כאשר העסק שלכם “משתדרג”, תיוודעו לדעת שעסקים גדולים בישראל (חלקם, נפרט בהמשך) נדרשים בשיטת הנהלת חשבונות כפולה. ובכל זאת, עבור אנשים “חדשים” לכל התחום קל להיאבד בים המושגים השונים והטכניים. לכן, הגענו על מנת לעשות סדר בכל הבלגן: מהי בכלל הנהלת חשבונות כפולה? מהם ההבדלים בינה לבין הנהלת חשבונות חד-צידית? ולסיום, למי היא בכלל מיועדת? קדימה, נעסוק בהכל.

מהי בכלל הנהלת חשבונות כפולה?
הנהלת חשבונות כפולה הנה שיטת הנהלת חשבונות. שיטה זו הומצאה אי שם במאה ה־15, ומאז לא “נטשה” את עולם הנהלת החשבונות. בשיטה הזו, אין יותר הכנסות והוצאות נטו, אלא מסגרת רחבה יותר שעוסקת בכל הצדדים השונים המתנהלים בעסק.

כך, למשל, בעסקה עם ספק מסוים – אין יותר הוצאה מסוימת שנרשמת כתשלום לספק, אלא מסמך אחד שיעסוק בעסקה מצד הספק ומצד שני שיעסוק בו מצדנו. משמע, ניתן יותר “עומק” לכל עסקה ועסקה, מה שמאפשר לנו להבין במידה רחבה יותר את התנהלות העסק וטיב העסקאות השונות בו – האם הן משמשות לו לרועץ? האם הן דווקא מסייעות לו? זו בהחלט נקודה חשובה שהנהלת חשבונות דו-צידית עוסקת בה.

וכעת, לאחר שכולנו על “אותו העמוד”…

ההבדלים בין הנהלת חשבונות כפולה לחד-צידית

יש כמה הבדלים בין הנהלת חשבונות כפולה להנהלת חשבונות חד-צידית. ההבדל הראשון הוא, כמובן, באופן התיעוד: אם בהנהלת חשבונות חד-צידית ננהל מאזן הוצאות והכנסות פשוט מאוד – כסף נכנס, כסף יוצא, הרי שכפי שציינו, בהנהלת חשבונות דו-צידית (כפולה), ננהל מאזן מורכב בהרבה של חובות וזכויות – ונסתכל על כל עסקה פשוטה משלל הצדדים שלה כדי להפיק את המקסימום.

דהיינו, רמת ההעמקה וההשקעה במיקרו בכל שיטה שונה. שנית, המחיר משחק כאן גורם משמעותי: בעוד הנהלת חשבונות חד-צידית היא חלקית, ובהתאם זולה יותר, הנהלת חשבונות כפולה משמעותית מייקרת את כל העסק. יתר על כן, לא כל רואי החשבון מטפלים בהנהלת החשבונות הכפולה, בעוד כמעט כולם מטפלים בהנהלת החשבונות החד-צידית. לכן, חשוב לברר את העניין. אלה הם ההבדלים המעוטים והגדולים.

הנהלת חשבונות כפולה – מי צריך את זה?

כעת, הגיע הזמן להבין מי זקוק להנהלת חשבונות כפולה, ומי לא. באופן עקרוני, על מנת להבין זאת – נעסוק קודם כל בהנהלת חשבונות חד-צידית: הנהלת חשבונות זו מיועדת לעסקים קטנים, כאלו שתזרים המזומנים שלהם די נמוך ולא באמת חשוב לראות מנקודת מבט מעמיקה יותר את התנהלות העסק שלהם.

לעומתם, בעסקים בינוניים-גדולים כדוגמת חברות בע”מ נדרשת הסתכלות רצינית יותר, ולכן בהם מס הכנסה דורש הנהלת חשבונות דו-צידית מבעל העסק. אם היינו צריכים להצביע על כלל אצבע כלשהוא שיעזור לכם להבין: אם העסק שלכם בעל תרשים מזומנים גבוה יחסית, ולא מדובר בעסק קטן (במיוחד כזה שפטור ממיסים בצורה חלקית), ייתכן מאוד שאתם זקוקים להנהלת חשבונות דו-צידית (כפולה). כמובן, כל אלו מחייבים התייעצות עם בעל מקצוע.

כעת, כל המידע ברשותכם. בהצלחה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן